
Moc uczuć. Wstyd i Radość to dwie książki o emocjach, przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Napisane przez psycholożkę Katarzynę Miller.
Emocje mają wymiar uniwersalny, jednak kiedy opowiada o nich polska autorka, mam wrażenie, że łatwiej dociera do małych czytelników, wychowanych w konkretnej kulturze, na rodzimym gruncie, że się tak wyrażę.
Książki o emocjach
Główną bohaterką jest Kasia, rudowłosa kilkulatka, prowadząca takie zwykłe, szczęśliwe życie. Obserwując jej codzienność i przygody, dzieci mają okazję poznać różne oblicza emocji, ale w takich codziennych sytuacjach.
Radość czy wstyd nie są oddzielnymi bytami, bo z emocjami tak to już jest, że zazwyczaj mieszają się np. wstyd połączony bywa ze strachem, a radość np. z ulgą. Te właśnie odcienie emocji poznamy, czytając poszczególne tytuły, choć oczywiście, mocniej skupiamy się na głównych bohaterkach, czyli radości i wstydzie.
Wstyd
W tej części do grupy przedszkolnej Kasi dołącza nowa dziewczynka. Róża ma piękne imię, choć niektórzy chłopcy są innego zdania i próbuje zawstydzić nową.
Różna ma kilka kompleksów np. wstydzi się starej, znoszonej sukienki. Kasia jest tu postacią, która pociesza, ale też znajduje wspaniałe rozwiązania.
Podoba mi się wyjaśnienie, z Róża jest modna (mimo starej sukienki), bo przecież w dobie myślenia ekologicznego, nie wyrzucamy lekko znoszonych ubrań, jeśli nadają się do noszenia, to nosimy. Nie trzeba mieć falbaniastej suki, żeby być modną. Super pomysł.
Radość
W tej części radość po prostu jest, przynajmniej na początku. Jednak radosny dzień przerywa smutna wiadomość o zaginionym psie koleżanki. Cała historii kończy się dobrze, ale pokazanie dzieciom, że radosne chwile bardziej docenią się najczęściej dopiero wtedy, gdy poczuje się smutek, to też ważne przesłanie.
Tak samo, jak to, że nie można być radosnym ciągle, a nawet nie trzeba. Każdy ma prawo do gorszych chwil, które czasem się po prostu zdarzają. To, jak sobie z nimi radzimy, ma też wpływ na jakość naszego życia i odczuwanie radości.
Uczucia i emocje
Podobają mi się nieco bardziej rozbudowane treści to znaczy, nie skupiamy się np. przy wstydzie, wyłącznie na tym, że jest nowe dziecko w grupie i wstydzi się sukienki. Tu dzieje się o wiele więcej, bo przecież w ciągu jednego dnia odczuwać wstyd można w kilku sytuacjach i odsłonach. Im więcej przykładów, tym lepiej.
Autorka Katarzyna Miller
Ilustracje Katarzyna Nowowiejska
Twarda oprawa
Miękkie kartki
Wydawnictwo Dwukropek
Książka dla 3-6 latków.
Porozmawiaj z dzieckiem
- Co by się stało gdyby dziecko wzięło odpowiedzialność za swoje emocje? >>
- Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach? >>
- Jak nauczyć dziecko dzielić się radością? >>
- Ale ja to chcę! O co mu chodzi z tym wymuszaniem płaczem? >>
- Co czujesz krzycząc na dziecko? A co ono czuje słysząc twój krzyk? >>
- Krzyczy, wybucha, pyskuje? Spokojnie, to tylko sześciolatek >>
- Pokażesz mi emocje? Tak, inaczej trudno będzie się nauczyć nad nimi panować >>
- Co zrobić, kiedy dziecko samo się szczypie, uderza głową w podłogę? Pokaż zabawy redukujące gniew >>
- Jak mówić o emocjach żeby te smutne nie zostały z nami za długo? >>
- Częste zachowania dzieci, za którymi kryje się więcej niż widać na pierwszy rzut oka. Znasz któreś? >>
- Znasz 10 prostych zabaw wspierających emocje dziecka? >>
- Jak uspokoić zdenerwowane dziecko? >>
- 4 kroki do zrozumienia dziecięcych emocji >>