Zapowiedzi pomogą wybrać książkę
Zapowiedzi książkowe dla dzieci to wspaniały sposób, aby wprowadzić najmłodszych czytelników w fascynujący świat literatury.
Dzięki nim możemy razem z dziećmi odkrywać nowe przygody, bohaterów i miejsca, budując miłość do czytania od najmłodszych lat.
Chcesz dodać swoją zapowiedź? Napisz do mnie: blog@aktywneczytanie.pl
Zapowiedzi pomogą wybrać książkę
Bajkowy świat fantazji jest idealnym miejscem dla wieku dziecięcego. Świat ten jest zgodny ze specyfiką myślenia dziecka.
Dzieci świetnie czują się w krainie mówiących zwierząt, przedmiotów i wszelkich symboli ze względu na to, że w ich sposobie myślenia dominuje jeszcze animizm, który powoduje, że przypisują one przedmiotom nieożywionym cech istot żywych. Dzięki bajkowym postaciom dzieci mogą zobaczyć świat z innej perspektywy, co może być pomocne w przełamaniu egocentryzmu w ich sposobie myślenia.
Mogą wspólnie z bajkowymi bohaterami przeżywać ich przygody, troski, smutki i radości, dzięki czemu rozwijają swoją wrażliwość i empatię. W bajkach normy i zasady są jasne i przystępnie przedstawione.
Ukazują stosunki między ludzkie, ideały dobra, piękna, sprawiedliwości oraz kryteria ocen ludzkich zachowań. W bajkowym świecie wyraźnie zaznaczają się role społeczne, co pomaga dziecku w ich przyswojeniu i daje wzorce do naśladowania.
Dopasowane zapowiedzi książek dla dzieci
Dziecko „potrzebuje wychowania, które w subtelny sposób, jedynie przez ukazanie następstw, pokazywałoby mu wartość zachowań zgodnych z wymogami moralności – nie za pośrednictwem abstrakcyjnych pojęć etycznych, lecz poprzez to, co widzialnie i dotykalnie dobre, i tym samym mając dla dziecka znaczenie”.
Bajki rozbudowują słownictwo dziecka, wyobraźnie, poczucie piękna oraz przekazują tradycje naszej kultury. Nie można również zapominać, że są one źródłem radości, optymizmu i świetnej zabawy.
Potencjał istniejący w bajce można z powodzeniem wykorzystać, aby pomóc dziecku poradzić sobie w trudnej dla niego sytuacji takiej jak np. rozwód rodziców, problemy szkolne, odrzucenie przez rówieśników, itd.
Zapowiedzi ksiązkowe to nie tylko nowości
W tym celu można posłużyć się istniejącymi bajkami, które poruszają określone problemy.
„Kopciuszek” ukazujący problem rywalizacji pomiędzy rodzeństwem, problem braku miłości i akceptacji
„Jaś i Małgosia” mówiący o lęku przed porzuceniem.
„Brzydkie kaczątko” poruszające kwestię braku wiary w siebie, akceptacji ze strony innych.
Można też spróbować tak przekształcić istniejącą już bajkę, aby jak najlepiej nadawała się do problemu, z którym boryka się nasze dziecko. Na rynku dostępne są również książeczki z bajkami terapeutycznymi napisanymi przez specjalistów.
Jednak najbardziej ekscytującym i twórczym wyzwaniem jest stworzenie od podstaw własnej bajki, która mogłaby pomóc naszemu dziecku. Ta możliwość jakże kusząca – często wydaję się jednak trudna w realizacji. Wielu pedagogów i rodziców może mieć wątpliwości dotyczące treści, formy, sposobu, itp. Wątpliwości te wydają mi się czymś zupełnie naturalnym.
Spróbujmy jednak podejść do tego problemu jak do przygotowywania wykwintnego dania. Taką potrawę nie jest łatwo samemu przyrządzić, ale gdy zna się dobry przepis, który mówi nam, co krok
po kroku zrobić, jesteśmy w stanie wspiąć się na wyżyny sztuki kulinarnej! A więc do dzieła!
Wybierz książkę z zapowiedzi
Na początku powinniśmy zastanowić się, co chcemy „przyrządzić”, dla kogo, jakich potrzebujemy „składników” oraz jak podamy nasz „produkt”. Oznacza to, że stoi przed nami szereg decyzji, które powinniśmy podjąć zanim przystąpimy do pisania bajki terapeutycznej. Po pierwsze musimy zdecydować się, czemu nasza bajka ma służyć, jaki jest główny cel, który ma spełniać.
Trzeba dobrze określić i nazwać problem, z jakim boryka się dziecko, dla którego bajka ta ma być przeznaczona. Kiedy już odpowiemy na te pytania stanie się dla nas jasne, który rodzaj bajki terapeutycznej powinniśmy wybrać aby osiągnąć jak najlepszy skutek. Do wyboru mamy trzy rodzaje bajek terapeutycznych, z których każda spełnia nieco inną funkcję.
Rodzaje bajek terapeutycznych
Bajka relaksacyjna ma za zadanie wyciszyć, uspokoić i odprężyć dziecko. W tym celu posługuję się metodą fantazji sterowanych (wizualizacji). Fabuła rozgrywa się w dobrze dziecku znanym otoczeniu tak, aby zapewnić mu jak największe poczucie bezpieczeństwa. Bajka ta charakteryzuje się małą dynamiką, krótką formą i odwoływaniem się do zmysłów takich jak wzrok, słuch i dotyk. Występują w niej specyficzne zdarzenia, które mają pomóc dziecku osiągnąć stan relaksu.
Może to być latanie, kąpiel w jeziorze, odprężający sen itp. Wydarzenia te mają „silne działanie oczyszczające, uwalniające od napięcia i innych negatywnych emocji”. W bajce wykorzystuje się elementy treningu relaksacyjnego: napinanie i rozluźnianie mięśni, głębokie oddychanie itp. Ważny również jest sam sposób jej opowiadania.
Opowiadający sam powinien być rozluźniony i zrelaksowany. Jego oddech powinien być spokojny i miarowy. Mówić powinien w cichy i powolny sposób. Dzięki temu już samą swoją postawą modeluje stan odprężenia. Warto też w trakcie opowiadania wspomóc się muzyką relaksacyjną dla wzmocnienia efektu.
Bajka psychoedukacyjna ma wprowadzić zmiany w zachowaniu dziecka. Główny bohater powinien borykać się z podobnym problemem, co dziecko, do którego jest adresowana ta bajka. W pośredni sposób, czerpiąc z doświadczeń bohatera dziecko przyswaja nowe sposoby zachowań. Obok próby zmiany zachowań bardzo istotne jest nauczenie dziecka rozpoznawania, nazywania i rozumienia przeżywanych uczuć.
W tym celu duży nacisk w bajce edukacyjnej kładzie się na emocje. Bardzo ważna jest wprowadzana w bajce wiedza potrzebna do znalezienia wyjścia z trudnych sytuacji.
Głównym narzędziem tego rodzaju bajek jest metafora oraz symbole, które w dyskretny sposób, nie wprost uczą nowych zachowań, pomagają określić emocje i dostarczają potrzebną wiedzę. W ten sposób dziecko nie ma poczucia, że zostało mu to narzucone.
Bajka psychoterapeutyczna jest dłuższa od dwóch wcześniej przedstawionych. Fabuła jest bogatsza, co ułatwia wystąpienie w niej mechanizmów psychologicznych takich jak identyfikacja z głównym bohaterem, naśladownictwo głównego bohatera czy zmiana dotychczasowych wzorców zachowań.
Ze wszystkich bajek terapeutycznych ta najbardziej swoją formą przypomina baśń. Co prawda nie zawiera fantastycznego myślenia i magicznych postaci, a kreowana w bajce rzeczywistość nie jest tak fikcyjna jak w baśni. Można powiedzieć, że bajkowa rzeczywistość jest światem realnych, autentycznych problemów dziecka ubranym w baśniowy język metafor i symboli.