„Dlaczego jemy rośliny. Sekrety owoców, warzyw i zbóż”, czyli seria CHCĘ WIEDZIEĆ w Akademii Mądrego Dziecka od HarperKids.
Jeśli myślicie, że to kolejna książka zachęcająca po prostu w nudny sposób do tego, żeby jeść zdrowo, z radością wyprowadzam z błędu. Tym razem mamy bardzo rozbrykane, wesołe, momentami śmieszny warzywa, owoce i różne inne pyszności.
Bohaterami są właśnie rośliny jadalne, które oprowadzają nas po swoim świecie. Przedstawiają się na przykład informując, które z nich są najbardziej popularne. Chodzi o 12 gatunków roślin uprawianych najczęściej na świecie.
Jakie znasz rośliny jadalne?
Zanim jednak przyjdziemy do tej listy, można zachęcić dzieci, by wypisały albo narysowały na kartce, ile tak naprawdę roślin znają i ile jedzą na co dzień.
Może to być ciekawy eksperyment, pozwalający po prostu sprawdzić, czy te najpopularniejsze rośliny jadalne, znalazły się na liście dziecka.
Należą do nich m.in.: ziemniaki, buraki, pszenica, banany, kukurydza. Ale są też te mniej znane, a przynajmniej mniej kojarzące się z codziennymi posiłkami jak np. trzcina cukrowa czy maniok.
Punktem skłaniające do myślenia jest mała, niepozorna ramka, w której przeczytamy, że: Większość roślin uprawiamy po to, aby karmić nimi zwierzęta hodowlane. Gdybyśmy jedli mniej mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, nie trzeba byłoby przeznaczyć tak wielu terenów pod uprawy paszy ani hodować tylu zwierząt. W ten sposób lepiej dbalibyśmy o środowisko naturalne.
I mam właśnie takie poczucie, że cała książka ma pokazać, jak świetnym pomysłem jest zrezygnowanie z nadmiernego spożywania mięsa, na rzecz większej ilości warzyw w naszym codziennym menu. Żeby była jasność, jestem wielką fanką tej koncepcji.
Dzieci dowiedzą się również, jak odżywiali się ludzie kiedyś, skąd brali warzywa, które z nich są z nami od bardzo dawna.
Edukacyjne książki dla dzieci
Poznamy też strategie roślin na przetrwanie. No właśnie… Co pierwsze przychodzi wam do głowy, gdy myślicie o tym, jak mogą bronić się przed niebezpieczeństwami rośliny? Przecież nie uciekną, jak spłoszony zając, dlatego np. kaktusy mają kolce. Niektóre rośliny wytwarzają truciznę albo bardzo twarde łupiny.
Są też takie, które z wielką radością zachęcają zwierzęta i owady, by je odwiedziły. To też strategia przetrwania, dlatego np. niektóre owoce są większe, słodsze i bardziej soczyste, żeby przyciągać zwierzęta, które je zjedzą i rozsieją ich nasiona.
Już nie takie dzikie rośliny jadalne
Nie mam wątpliwości, że punktem zwrotnym w życiu ludzi było odkrycie rolnictwa i o tym właśnie jest także cały rozdział.
Od tego zaczęło się udomowienie wielu roślin, a dzisiaj prawie wszystkie owoce, warzywa i zboża, które spotykamy w sklepach, pochodzą z hodowli. To oznacza, że zostały wybrane i są uprawiane na nasze potrzeby.
Oznacza to też, że straciły na swojej dzikości. Choćby kukurydza, dzisiaj łatwo dostaniemy te duże kolby, które są dalekimi, bardzo dalekimi kuzynami dzikiej kukurydzy.
Z tej książki dzieci dowiedzą się też, jak ludzie ingerują w życie roślin, zmieniając ich niektóre cechy. Oczywiście po to, by łatwiej i szybciej je uprawiać.
Jest też cały bardzo ciekawy rozdział informujący, skąd pochodzi konkretne jedzenie.
Dużo tematów do obgadania
Mam jednak wrażenie, że w tej książce jest wiele dość oderwanych od siebie tematów, dlatego proponowałabym czytać ją po prostu rozdziałami.
W jednym obserwujemy różnice i podobieństwa w obrębie danego gatunku np. pomidory. Mogą być bardzo różne, jednocześnie można je łatwo pomylić ze śliwką, papryką słodką czy choćby nawet czereśnią.
Z kolei w następnym skaczemy do przewidywania kształtu ziaren grochu na podstawie obserwacji i badań naukowców.
Potem jeszcze krzyżowanie roślin, ulepszanie ich w laboratoriach, ale też np. ochrona różnorodności. Bardzo ważny temat bo dzięki temu, że organizmy żywe mają różne geny, świat jest urozmaicony. Nie chcę sobie wyobrażać świata, w którym wszystkie owoce mają ten sam smak. Tak samo jak nie chcę, by wszyscy ludzie byli identyczni.
Rośliny dzisiaj i jutro
Dzieci poznają też informacje o tym, jak człowiek wypływa na przyrodę – czasem dobrze, czasami źle.
Myślę, że książki z serii „Chcę wiedzieć” najbardziej spodobają się dzieciom ciekawym świata. Przy czym podkreślam, że „Wielka misja małej sondy” (o której też opowiadałam na blogu) jest jedną spójną historią, a ta skacze z tematu na temat.
Dlaczego jemy rośliny. Sekrety owoców, warzyw, i zbóż
Autor Iban Eduardo Munoz
Ilustrator Alberto Montt
Wydawnictwo HarperKids
Wiek czytelników: 6+
Okładka twarda, kartki miękkie.
Zdjęcia bez filtrów.
Sposoby na niejadka
Seria „Wiem, co jem”, a w niej MAKARON, MIÓD, CZEKOLADA, CHLEBEK, BANANY, POMIDORY. To część cyklu Akademia Mądrego Dziecka wydawnictwa HarperKids przybliżająca ciekawostki o konkretnych smakołych.
Akademia Mądrego Dziecka. Chcę wiedzieć
Swoją opinię o książce mogłam wyrazić dzięki współpracy z wydawnictwem i przemyślanej decyzji, że chcę się nią z Wami podzielić. Zostawiam link afiliacyjny do Ceneo i tabelkę z cenami w różnych księgarniach na BuyBox. Mam nadzieję, że skorzystacie.
Dołącz do grupy Aktywne Czytanie na FB – książki dla dzieci i młodzieży