Kłap! Co zębach zgrzyta. Kartonowa, duża, kolorowa i pełna najróżniejszych zębów. Książka dla wszystkich dzieci zainteresowanych tym tematem, to seria „Wiem i ja”.
Przewodnikami po książce są dwie postacie: światowej sławy Profesor Mądralski i jego asystent Królik Plombek. Imiona zwariowane, bo też książka w takim stylu jest utrzymana, co nie znaczy, że żartujemy sobie na temat tego, co w zębach zgrzyta (lub zgrzytać nie powinno). Jestem wielką fanka książek, które między innymi humorem wzbudzają ciekawość małego czytelnika.
Wszystko o zębach
Na każdej stronie pada jedno konkretne pytanie oraz odpowiedzi rozwijające temat. Takie pytania np. Kto ma zęby?, mogą zadawać już 2-3 latki i z pewnością rysunkowe odpowiedzi w zupełności takim maluchom wystarczą.
Jednak oprócz rysunków mamy tu odpowiedzi pisemne, w których pojawiają się liczby, ciekawostki, fakty o zwierzętach i ludziach oraz różne rekordy. To już gratka dla nieco starszych dzieci, nawet do samodzielnego czytania.
Informacje o zębach
Przy okazji poszukiwania odpowiedzi na pytanie, dziecko dowie się, że zęby bobrów mają ciemnopomarańczowy kolor, co pewnie pociągnie za sobą kolejne pytania. Czy wszyscy mają taki sam kolor zębów? Jakie odcienie?
A wiecie, że ślimaki też mają zęby? Niektóre gatunki nawet ponad 20 000. I takie wieści zrobią pewnie większe wrażenie na starszych przedszkolakach i uczniach.
Dokładnie tak zostały te informacje pomyślane, by dawać odpowiedź, ale też zostawiać przestrzeń na kolejne pytania.
Oprócz ciekawostek o zębach są tu oczywiście konkretne informacje np. o tym, po co nam zęby? To z kolei wiąże się z ich funkcją: siekacze, trzonowce, przedtrzonowce, kły.
Obserwuj Aktywne Czytanie, nie przegapisz żadnych wieści o nowościach, rabatach i niespodziankach.
Aktywne czytanie i szukanie
Świetnym pomysłem na poćwiczenie skupienia i czytania ze zrozumieniem (czy też rozumienia czytanego przez rodzica tekstu) jest utytułowana z boku kolorowa mapa zębów, z przyporządkowanymi kolorami.
Razem z Królikiem Plombkiem i Profesorem Mądralskim zerkamy też bardzo dosłownie do zębów, konkretnie do środka zęba.
Jak długo rosną zęby?
Jest też mnóstwo porównań np. zęby dziecka i dorosłego, mleczaków i stałych zębów. Porównania są jedną z lepszych metod zapamiętywania faktów, bo nasz mózg lubi pracować właśnie w ten sposób.
Porównania. Wiesz, dlaczego nie da się ich uniknąć? >>
Co brudzi zęby?
Bardzo trafne (i genialnie proste) wyjaśnienie, które może być argumentem dla dzieci, które nie przepadają za myciem zębów. Zęby brudzą się dokładnie tak samo, jak dłonie i stopy!
Profesor Mądralski bez mrugnięcia okiem przekazuje wieści, które nie każdemu dziecku się spodobają, ale warto wiedzieć. Cukier niszczy zęby!
Jak myć zęby?
Na zębach może też być widoczny „dobry brud” np. płyn barwiący płyn stosowany do mycia zębów często pomaga zrozumieć, na czym polega dokładne mycie, czyli szorowanie aż do momentu, kiedy na zębach nie ma już tego dobrego brudu.
Od rozmowy o zniszczonych zębach płynnie można przejść do szczoteczki, ich najlepszej przyjaciółki oraz instrukcji mycia zębów.
W grupie Aktywne Czytanie – książki dla dzieci często rozmawiamy o książkach na temat dbania o zęby. Dla wielu ważne są ilustracje pokazujące dziecko myjące je samodzielnie, tu właśnie taka jest. Nie ma niestety ilustracji, na której zęby myje (poprawia po dziecku) rodzic.
Co lubią zęby?
Rewelacyjnym rozdziałem jest ten o jedzeniu, ponieważ wymienione są w nim produkty dobre dla zębów i niekorzystne. Jest też wyraźnie zaznaczone, że powinno się pić dużo wody w ciągu dnia (czystej, nie tej z barwnikami i słodzikami), bo to pomaga wypłukać resztki jedzenia.
Dziura w zębach
O próchnicy i wizycie u stomatologa też jest całkiem sporo, nie może być zresztą inaczej, bo po książce oprowadza nas przecież Plombek! Jest informacja o podstawowych przyrządach np. Lusterko czy zgłębnik, wyjaśnienie, czym jest plaża i zachęta do regularnych wizyt profilaktycznych.
Ortodonta
Porozmawiamy też o zębach, które rosną krzywo, czyli do akcji wkracza słowo „ortodonta”. Profesor i Plombek wyjaśniają, czym jest aparat stały, wyjmowany, kto i kiedy decyduje o tym, że warto taki nosić.
O zębach i języku
Jak już jesteśmy przy paszczach, nie można pominąć języka. Niby nie ma nic wspólnego z dbaniem o zęby, jednak to on właśnie odpowiada za to, co nam w zębach zgrzyta, bo kubki smakowe rozpoznają nasze ulubione smaki.
Rewelacyjnie, że przy okazji zębów można dziecku wyjaśnić i ten temat. Tak samo zresztą, jak powiązany z językiem i zębami wątek logopedyczny. Jeśli macie dziecko potrzebujące ćwiczeń logopedycznych i maluch niekoniecznie jest nimi zachwycony, można użyć argumentu, który podrzuca profesor.
Język jest mięśniem i tak jak mięśnie nóg (może dziecko chce zostać piłkarzem), wymaga ćwiczeń. Skoczek musi ćwiczyć mięśnie nóg, a osoba, której zależy na wyraźnej mowie, ćwiczy także język.
Krzywe zęby czasami są też powodem niewyraźnej mowy, dlatego, jeśli już rozmawiamy o dbaniu, warto iść krok dalej – dbając o zęby, dbasz o wymowę.
Zerknij na proste zabawy logopedyczne >>
W zębach naprawdę zgrzyta
Bywa, że zgrzytamy zębami (często przez sen), co też może powodować wady zgryzu. Jeśli nam zależy na wyeliminowaniu zgrzytania, trzeba się zatroszczyć o nerwy i zredukować stres. Niesamowite, że od informacji o mleczkach i trzonowcach, dochodzimy do spokojnego snu i dbania o nerwy.
Znajdziemy tu też masę ciekawostek np. Właśnie o tym, kto zgrzyta zębami i kiedy. Psy mają ku temu swoje powody, koty też (choć zupełnie inne), nie wspominając o zgrzytaniu ze złości. Tu już zgrabnie od zębów przechodzimy do rozmowy o emocjach. Można? Można! Choć oczywiście to temat na zupełnie inną książkę.
Autorka Anna Czerwińska-Rydel
Ilustracje Anna Gensler
Wydawnictwo Papilon
Książka dla dzieci w wieku 3-7 lat.
Książka kartonowa.
Liczba stron: 30