Czekałayście na nowe części cudownej serii do nauki czytania „1, 2, 3… czytasz Ty!” z wydawnictwa Olesiejuk? Te wszystkie książkowe „wspomagacze” są pod patronatem Aktywnego Czytania.
Ta seria to nie jest zwykły zestaw książek, bo realnie i prosto wspiera naukę czytania. Książki są podzielone na trzy poziomy trudności, ale ich mocą są dwie sprawy: czytanie sylabami i specjalne „fale” dzielące wyrazy własnie na te sylaby.
Obejrzyj film, w którym dokładnie wyjaśniam i pokazuję, jak przebiega nauka czytania.
Nauka czytania metodą sylabową
Największą zaletą tej serii jest sposób, w jaki przedstawiono naukę czytania sylabami. Zamiast tradycyjnego podziału na kolory czar-czerwone wyrazy (który niektórym dzieciom nie odpowiada), mamy tutaj cudowne ”fale” pod wyrazami.
Zachęcaj maluchy, żeby palcem śledziły te fale podczas czytania. Nie tylko ułatwia to sylabizację, ale też angażuje koordynację oko-ręka, która wspiera koncentrację i naukę czytania. Będziecie zdziwieni, jak naturalnie dzieci podchwytują ten sposób.
Duże litery w tekście
Kto jest ze mną dłużej na grupie Aktywne Czytanie na Facebooku, ten wie, że często szukacie książek z dużymi literami. No i są! Pierwszy i drugi poziom mają duże litery, na których dzieci mogą się uczyć.
Dawniej z każdego poziomu była tylko jedna pozycja. Teraz mamy cztery różne książki na każdym poziomie. Można sobie dobrać tematykę do tego, co dziecko najbardziej interesuje.
Piktogramy zamiast imion
Na pierwszym poziomie niektóre słowa mogłyby sprawić dziecku trudność, dlatego postacie są przedstawione jako piktogramy. Dziecko od razu wie, o kogo chodzi.
Tam, gdzie mamy dwuznaki (na przykład „ch”, „sz”), są zaznaczone na czerwono. To sygnał dla dziecka: „Tego się nie rozdziela, czytamy razem!”. Tak samo jest z wyrazem „się, który jest wyróżniony kolorem, bo to informacja, że można go zapamiętać globalnie.
Na końcu każdej książki są też zadania i pytania sprawdzające, jest też dyplom i oczywiście naklejki.
Czytasz ty i to sam!
Prawda, że to świetnie przemyślana seria książek do nauki czytania sylabami?
To co, czytamy?




1, 2, 3… czytasz Ty! Spidey super-kumple. Ruszamy na ratunek
Poziom 1
1, 2, 3… czytasz Ty! Auta. Neonowa ekipa
Poziom 2
1, 2, 3 czytasz Ty! Nowy kolega Olafa. Kraina Lodu
Poziim 2
1, 2, 3, czytasz ty! Luca. Warto marzyć
Poziom 3
1, 2, 3, czytasz ty! Nasze magiczne Encanto. Zaczarowany dom
Poziom 3
O co chodzi z metodą sylabową?
Metoda sylabowa wykorzystuje sylaby jako podstawowe elementy nauki czytania. Sylaby to jednostki dźwiękowe w słowach. Na przykład, słowo „rower” można podzielić na dwie sylaby: „ro” i „wer”.
Dziecko uczy się rozpoznawać dźwięki, które reprezentują sylaby. Każda sylaba jest czytana jako pojedynczy dźwięk. W przypadku słowa „rower”, pierwsza sylaba „ro” jest odczytywana jako pojedynczy dźwięk, a potem łączona z drugą sylabą, czyli „wer”.
Nauka czytania metodą sylabową jest kroczącym procesem. Dziecko zaczyna od prostych słów, które mają tylko kilka sylab, a następnie stopniowo przechodzi do bardziej skomplikowanych słów.
Pomimo koncentracji na sylabach, dzieci uczą się również rozumieć kontekst czytanych słów. To oznacza, że poza czytaniem sylab, dziecko uczy się, jak te sylaby łączyć w znaczące zdania i wypowiedzi.
Pomocna metoda sylabowa
Metoda sylabowa pomaga dzieciom w rozwoju umiejętności fonetycznych, co jest kluczowe dla czytania i rozumienia tekstu. Dziecko uczy się rozpoznawać dźwięki w słowach i związane z nimi litery.
Tak jak w przypadku każdej umiejętności, praktyka jest kluczowa. Codzienne czytanie słów i sylab, a także ćwiczenia fonetyczne, pomagają w utrwaleniu umiejętności czytania metodą sylabową.
Wspieranie dziecka w nauce czytania metodą sylabową to proces wymagający cierpliwości i zaangażowania rodziców. Pomaganie dziecku w rozpoznawaniu sylab i słów oraz czytanie razem to ważne aspekty wsparcia.
Każde dziecko uczy się inaczej i ma swoje własne tempo. Dla niektórych dzieci metoda sylabowa może być bardziej naturalna, podczas gdy inne mogą preferować inne metody nauki czytania.
Swoją opinię o książce wyraziłam dzięki współpracy komercyjnej z wydawnictwem i mojej przemyślanej decyzji, że chcę się nią z Wami podzielić.