Bardzo oryginalna seria Ananasy i gagatki doczekała się dwóch kolejnych tytułów. Znajdziemy w niej „ŁobuZoo” i „Draka o chłopaka”.

W tej serii wydawnictwo Wilga ma już „Cioci buzi” i „Grzmooot” pod patronatem Aktywnego Czytania.

Tu o nich opowiadam filmowo.

Trochę inne gagatki

Dlaczego mówię, że Annanasy i gagatki  jest to oryginalna seria?

Ponieważ ma dość wyraziste ilustracje jednocześnie sama treść jest trochę dla dzieci, trochę dla dorosłych.

Mam na myśli to, że dorośli mogą się wiele dowiedzieć albo przynajmniej przemyśleć po przeczytaniu tej historii.

Draka o chłopaka. Annanasy i gagatki

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat

Książka, w której bohaterem jest chłopczyk lubiący bawić się pianą i bańkami mydlanymi. Najlepiej czuje się przy zmywaniu naczyń, sprawia mu to przyjemność.

Jednak świat, konkretnie jego bliscy, kompletnie nie rozumieją tego zainteresowania, nie akceptują. Tata mówi, że chłopakowi nie wypada się tak bawić. To samo babcia: jak to przy zlewozmywaku?

Dziadek wciska mu do ręki koparki i „chłopackie” zabawki, a dziecko czuje się po prostu zdezorientowane.

Kto tu jednak decyduje, czym się cieszyć, bawić mam?

Ostatecznie udaje mu się przeforsować zdanie. Dorosłym, po przeczytaniu tej książki, zostaje kilka spraw do przemyślenia.

Bo kto ma decydować o tym, co się podoba i jak się czuje drugi człowiek?

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat

ŁobuZoo. Annanasy i gagatki

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat533.jpg

Wszystko toczy się podczas wyprawy do ZOO, co z założenia powinno być przyjemną sprawą.

Czasem planujemy fajny wypad z dziećmi, a potem okazuje się, że one „nie doceniają”. Ciekawe dlaczego? 🙂

Zdecydowanie można powiedzieć, że to bardzo samodzielna, decyzyjna dziewczynka.

Jest też tatuś, który oczekuje od niej, że się dopasuje i po prostu będzie robić wszystko tak, jak on proponuje.

Jednak widać na rysunkach, że małej się to nie podoba.

Te historie są rymowankami i pokazują świat z punktu widzenia dziecka.

Jest nawet taka świetna strona właśnie o tym, jak dorośli zerkają z góry na maluchy i przede wszystkim ich komunikaty.

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat533.jpg

Ta mała nie chce udawać grzecznej i nie godzi się np. na niechciane łaskotki, noszenie czapki, gdy mówi, że jej nie potrzebuje. Złości się na tatę i zadaje bardzo ważne pytanie.

Czy naprawdę coś strasznego, potwornego wnet się stanie, gdy w obronie stanę swego, gdy pokażę, że mam zdanie?

I od tej części właśnie zaczyna się rozmowa. Widzimy też uśmiech dziecka i taty, którego wcześniej na żadnej ilustracji nie było.

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat533.jpg

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat533.jpg

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat533.jpg

Książki o szanowaniu granic

Obrazy są tu bardzo wyraziste, momentami nawet trochę straszne. Ta babcia czy ten dziadek bez zęba oraz fala zalewająca dziecko chłopackimi sprawami.

Wszystko to może przytłoczyć. Jednak rozumiem, po co właśnie w takim stylu seria została zrobiona.

Mam wrażenie, że zadziała w przeciwieństwie do ugrzecznionych rozmów czy zbyt cichych publikacji.

Jeśli szukacie czegoś mocniejszego, warto sięgnąć po Annanasy i gagatki.

Autorki: Agata Komosa-Styczeń, Anna Oparkowska
Książki dla wieku 3-6 lat.
Wydawnictwo Wilga
Zdjęcia bez filtrów. 

Kategoria: książki o emocjach 

lobuzoo-i-draka-o-chlopaka-recenzja-ksiazki-dla-dzieci-o-emocjach-3-4-5-lat

Gagatki okiem pedagoga

Czytanie książek, które obalają stereotypy dotyczące typowych ról dziewczynki i chłopca, jest niezmiernie ważne dla wszechstronnego rozwoju dzieci.

Tradycyjne, sztywne wyobrażenia na temat płci mogą wpływać na rozwijające się dzieci, ograniczając ich horyzonty, zakotwiczając w sztywnych rolach społecznych i ograniczając swobodę wyboru.

Książki przedstawiające różnorodne postaci i pokazują, że każde dziecko może być kimś więcej niż stereotypowym obrazem płci, pomagają rozwijać empatię.

Stosowanie stereotypów płci w literaturze dla dzieci może krzywdzić, ponieważ wprowadza szereg fałszywych przekonań na temat tego, jakie role społeczne są odpowiednie dla dziewcząt i chłopców.

To może prowadzić do ograniczania ich pasji, zainteresowań i aspiracji, gdyż są one „zgodne” z oczekiwaniami społecznymi.

Książki, które przekraczają te granice, nie tylko otwierają umysły dzieci na różnorodność, ale także pomagają im zrozumieć, że każdy ma prawo marzyć o tym, co go naprawdę fascynuje, niezależnie od płci. Takie lektury mogą być ważnym narzędziem w walce z ograniczającymi przekonaniami i budowaniu świadomości równościowej już od najmłodszych lat.

Swoją opinię o książce wyraziłam dzięki  współpracy komercyjnej z wydawnictwem i mojej przemyślanej decyzji, że chcę się nią z Wami podzielić.

Dołącz do grupy Aktywne Czytanie – książki dla dzieci i młodzieży na FB

grupa aktywne czytanie ksiazki dla dzieci